Metaversul Facebook "nu este neaparat cel mai bun lucru pentru societatea umana

Metaversul Facebook „nu este neaparat cel mai bun lucru pentru societatea umana

Joia trecuta, Mark Zuckerberg si-a anuntat decizia de a numi Facebook – si platformele subsidiare de socializare, si anume WhatsApp si Instagram – „meta”. Aparent, acest lucru face parte din planurile sale marete de a incepe sa creeze legendarul „metavers”. si ce este asta mai exact, nimeni nu stie – cu siguranta suna ca un fel de dimensiune alternativa a lui Matrix, in care realitatea virtuala este greu de distins de viata reala.

Metaversul este in general inteles ca fiind urmatorul pas evolutiv al internetului, care ne va permite sa ne angajam cu acesta si unii cu altii intr-un cadru de „realitate extinsa”, sau XR: un amalgam de realitate virtuala, augmentata si mixta.

Pana acum, aceasta a fost o incursiune in viitor in intregime fictiva, dar se pare ca Facebook a facut deja prima incursiune tangibila in acest asa-numit metavers cu „Horizon Workrooms”, care reconceptualizeaza VR pentru utilizarea la birou, permitandu-le colegilor sa interactioneze unii cu altii intr-un cadru de birou virtual.

Iar Facebook – sau, mai bine zis, Meta – are multe planuri de extindere, valorificand vasta tehnologie artificiala disponibila la indemana sa, pentru a-si aduce platformele intr-o cu totul alta dimensiune. (Desi care sunt aceste planuri, nu ne este deloc clar in prezent).

Fostul director executiv al Google crede ca totul ar putea fi o mare greseala


Fostul director executiv al Google, Eric Schmidt, bine familiarizat cu utilizarea pe scara larga a inteligentei artificiale, si-a exprimat parerea despre toata aceasta chestiune intr-un interviu recent acordat New York Times.

„Toti oamenii care vorbesc despre metaversuri vorbesc despre lumi care sunt mai satisfacatoare decat lumea actuala – esti mai bogat, mai chipes, mai frumos, mai puternic, mai rapid”, a declarat Schmidt pentru Times. „Asadar, in cativa ani, oamenii vor alege sa petreaca mai mult timp cu ochelarii de protectie pe ochi in metavers. si cine va stabili regulile? Lumea va deveni mai mult digitala decat fizica. Iar acesta nu este neaparat cel mai bun lucru pentru societatea umana.”

Este cunoscut faptul ca atat Google, cat si Facebook angajeaza unele dintre cele mai puternice echipe de cercetare in domeniul inteligentei artificiale pentru dezvoltarea algoritmilor si tehnologiei lor, iar Schmidt a fost CEO pentru Google timp de un deceniu intreg (2001-2011), renuntand la functia de presedinte executiv, pe care a pastrat-o pana in 2020. intelegerea sa mai bine informata cu privire la modul in care tehnologia alimentata de inteligenta artificiala ar putea afecta o societate care o foloseste pe scara larga l-a determinat sa isi exprime ingrijorarea serioasa cu privire la directia in care ne-ar putea duce aceasta.

„A.I. este imprecisa, ceea ce inseamna ca poate fi nesigura ca partener”, a declarat acesta pentru New York Times. „Este dinamica in sensul ca se schimba tot timpul. Este emergenta si face lucruri la care nu te astepti. si, cel mai important, este capabil sa invete”.

Nu, inteligenta artificiala nu se va ridica si nu ne va ucide peste noapte.



Schmidt nu impartaseste viziunea comuna, potentata de filmele si fictiunea populara (si sustinuta de Elon Musk), conform careia „dezlantuind inteligenta artificiala, in cele din urma, te vei trezi cu un stapan peste robot care este de 10, 100 sau 1.000 de ori mai inteligent decat oamenii”.

„Raspunsul meu este diferit”, spune Schmidt. „Cred ca toate dovezile arata ca aceste sisteme A.I. vor gandi, nu ca oamenii, dar vor fi foarte inteligente. Va trebui sa coexistam.”

Schmidt crede ca, in loc sa „se ridice impotriva umanitatii si sa ne ucida pe toti”, A.I. ne va afecta in alte moduri, moduri in care nu putem lupta la fel de direct si de usor ca intr-un razboi deschis.

„Va fi peste tot. Cum arata un cel mai bun prieten cu ajutorul inteligentei artificiale, mai ales pentru un copil? Cum arata un razboi cu ajutorul I.A.? Percepe A.I. aspecte ale realitatii pe care noi nu le percepem? Este posibil ca A.I. sa vada lucruri pe care oamenii nu le pot intelege?”

inca nu ne putem ocupa de pericolele pe care le prezinta obisnuitele retele sociale. Deci, cum vom face fata unui metavers?

Raul pe care social media ni l-a provocat in forma sa standard unidimensionala, in cea mai mare parte, ramane neabordat.

Adolescentii din belsug se lupta cu numeroase tulburari de alimentatie si obsesii legate de imaginea corporala ca urmare a acestui fapt. Pradatorii de toate felurile au fost intotdeauna omniprezenti si pe platformele de socializare – la fel ca si agresorii cibernetici – sunt atat de multe probleme pe care nu am reusit inca sa le rezolvam.

Cat de mult ar fi amplificate toate acestea atunci cand transformam social media intr-o realitate extinsa?

„Uniunea dintre plictiseala si anonimat este periculoasa”, spune Schmidt, citand un student de la Oxford pe care l-a intalnit odata. „Mai ales la intersectia dintre dependenta si invidie”, adauga Maureen Dowd, jurnalista la NYT.

La mijloc, Facebook ar putea sa faca eforturi pentru a-si recastiga publicul tanar

Desi, prin rebrandingul sau „Meta”, Facebook incearca, in cele din urma, sa se indeparteze de perceptia sa de a fi in primul rand o retea de socializare, aceasta este ceea ce a fost la inceput – iar Facebook continua sa fie cea mai utilizata retea de socializare din lume.

Cu toate acestea, baza sa de utilizatori s-a mutat in principal catre generatiile mai in varsta, deoarece tinerii trec la TikTok, Snapchat si alte platforme mai noi. intr-un sondaj din octombrie, 81% dintre adolescenti au declarat ca folosesc in principal Instagram, impingand Facebook ca brand in fundal si eventual in obscuritate. Dar daca „Metaverse” ia amploare, acest lucru s-ar putea sa nu fie pentru mult timp.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.